نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
991
-
الف
+

داوران جشنواره جهانی فیلم فجر ایران معرفی شدند/کارگردان مطرح آمریکایی به تهران می آید

نشست رسانه‌ای سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر صبح امروز در پردیس چارسو «تهران» برگزار شد.

نشست رسانه‌ای سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور دبیر جشنواره صبح امروز چهارشنبه ۲۲ فروردین/ حمل در پردیس چارسو برگزار شد.

به گزارش آیفیلم2، صبح امروز چهارشنبه ۲۲ فروردین/ حمل نشست خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور «رضا میرکریمی» بعد از تلاوت کلام الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران در پردیس سینمایی چهارسو برگزار شد.

نشست با نمایش و رونمایی از پوسترهای بخش های مختلف از جمله جام جهان نما، بازسازی کلاسیک ها، دارالفنون، جشنواره جشنواره ها، سینمای ایتالیا، مروری بر سینمای گرجستان، بازار، زیتون های زخمی و ... آغاز شد.

در ابتدای نشست «رضا میرکریمی» دبیر این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: این جشنواره چهارمین دوره استقلال از جشنواره ملی را پشت سر می‌گذارد که برای این کار تحقیقات بسیاری شد که یکی از آن کاهش هزینه بود. از ۲ سال پیش مسئولیت این کار را با اتکای یک گروه خوب و حرفه ای در سینمای بین الملل برعهده گرفتم تا هم تراز سینمای ایران جشنواره ای داشته باشیم که همان اندازه جهانی باشد.

وی ادامه داد: ما مرزی برای جشنواره قائل نیستیم و دوست داریم با همه ارتباط داشته باشیم اما کشورهای منطقه هم مذهب و هم فرهنگ جزو اولویت های ما به شمار می رود و ما در کنار آن به دنبال دوست یابی هستیم.

وی بیان کرد: ما خیلی عجله ای برای تغییرات نداریم هر چند به فکر از بین بردن کمبودها هستیم همچنین کمترین تغییر مدیریت را در این جشنواره داشتیم و تجربه های بسیاری در این زمینه کسب کردیم. خوشبختانه امسال مهمانان زیاد و فیلم های بسیاری داریم. ایجاد چارت سازمانی و نظم برگزاری جشنواره برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار بود و بر عکس نقدهایی که به ما می شد سال گذشته نماینده فیاپف با حضور در جشنواره و بررسی آن بیان کرد که جشنواره جهانی فجر می تواند جزو جشنواره های الف جهان باشد به شرط اینکه برگزاری آن ادامه داشته باشد که همین مساله سبب شده است تا در این دوره نیز نماینده فیاپف حضور داشته باشد.

دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ایران به تجهیز بخش کتابخانه ویدویی جشنواره اشاره کرد و گفت: در این بخش ما به فیلم های کوتاه و مستند و انیمیشن توجه ویژه داریم. در حال حاضر حجم بالایی از استقبال برای دیدن فیلم های خارجی وجود دارد که همین مساله سبب شده است به فکر یک کار بزرگ باشیم که می تواند ساخت یک کاخ مناسب برای جشنواره باشد. 

وی افزود: بخش بازار نیز شکل منظمی به خود گرفته است، سال گذشته از بازار استقبال خوبی صورت گرفت و امسال نیز چنین استقبالی ادامه دارد و هر فیلم برعکس سال گذشته ۲ بار نمایش خواهد داشت. همچنین تلاش کردیم در این دوره شبکه های مهم خارجی برنامه زنده داشته باشند.

«میرکریمی» به حضور نیروهای داوطلب از بین دانشجویان از رشته های مختلف و کمک در بخش تشریفات اشاره کرد و گفت: من به تک تک این افراد افتخار می کنم و سطح رضایت از کار آنها بسیار بالاست. آنها مهمانان خارجی را از فرودگاه تا همه برنامه های جشنواره همراهی می کنند. این ها نشان از مشارکت بالای مردمی است و نشان می دهد که مردم جشنواره را مال خودشان می دانند.

وی اعلام کرد: امسال برای ثبت نام در جشنواره اعلام کردیم کسی که می خواهد فیلمش را برای جشنواره ما بفرستد باید رقمی را بپردازد. این الگوی جشنواره های بزرگ دنیا است و با همین الگو بیش از ۱۶۰۰ فیلم شرکت کردند و برای فیلم شان ۲۰ دلار پرداخت کردند. این نشان می دهد که متقاضی واقعا علاقه مند شرکت در جشنواره است و حاضر است هزینه آن را بدهد.

«میرکریمی» خبر داد: امسال ۳۰۰ مهمان از ۷۸ کشور به ایران می آیند که ۵۵ نفر از این جمعیت مرتبط با دارالفنون هستند یعنی مهمانان خارجی این بخش هستند زیرا همانطور که می دانید دارالفنون ۱۱۰ دانشجو از ایران و جهان دارد. همچنین امسال از همه استان های کشور و از حدود ۳۰ کشور مهمان داریم که ورک شاپ های خوبی برای آنها در نظر گرفته ایم.

وی با اشاره به بخش بازار در جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: ما شاهد استقبال خوبی در بخش بازار هم هستیم و وقتی آنها با هزینه شخصی برای حضور در بازار به ایران می آیند علامت خوبی برای ما است و باعث می شود ما هم بازار را بیشتر جدی بگیریم. در این دوره از جشنواره ۱۲۰ فیلم از ۵۴ کشور  انتخاب شدند که همگی دارای ارزش های سینمایی و تنوع بالایی هستند که علاوه بر آن توجه به پسند مخاطب نیز برای انتخاب این فیلم ها لحاظ شده است. اکثر فیلم های انتخاب شده ممکن است دیگر در ایران نمایش داده نشود و این فرصت خوبی برای علاقه مندان به سینما است.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر درباره بخش «مستند زیر ذره بین» عنوان کرد: بهترین های فیلم های مستند را می توانید در این بخش جستجو کنید و توصیه می کنم فیلم های این بخش را ببینید. امسال نمایش های ویژه به بهترین های کشورهایی که به اسکار معرفی شده بود، اختصاص دارد که فرصت بسیار خوبی برای فیلم بینان است. همچنین بخش «فانوس خیال» بر عکس سال گذشته با حضور فیلم هایی از ژانرهای مختلف برگزار می شود.
بخش «زیتون های زخمی» نیز امسال مانند سال گذشته برگزار می شود البته این بخش گسترده تر شده و درآن به مسایل مختلف از جمله فلسطین توجه شده است.

وی تصریح کرد: یک مساله ای که وجود دارد این است که کارگردان های آسیایی زمانی همدیگر را می شناسند که در جشنواره های خارجی جایزه می گیرند اما سال گذشته برگزاری بخش سینمای بالتیک و کره سبب شد که بعد از ما اروپا نیز به آنها توجه کند. ما در مورد محیط زیست و بحران آب و آلودگی هوا هم بی اعتنا نبودیم و در این زمینه ۲ فیلم در جشنواره رونمایی می شود. همچنین یک فیلم ورزشی با موضوع فوتبال داریم که با حضور فوتبالیست ها برگزار می شود.

سینماپرس به نقل از میرکریمی نوشت: امسال مروری بر سینمای ایتالیا داریم که تاثیر زیادی بر سینمای جهان و ایران داشته و ما می خواستیم از حال و روز امروز سینمای ایتالیا خبر داشته باشیم از همین ‌رو مهمانان و فیلم های برجسته ای داریم. سینمای گرجستان هم امسال مرور می شود چرا که فیلمسازان بزرگی دارد.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر درباره بخش «زنگ هفتم» گفت: با هماهنگی شهرداری تهران و وزارت آموزش و پرورش در بخش «زنگ هفتم» ۲۵ هزار دانش آموز فیلم هایی را در جشنواره می بینند و همچنین هدیه ای حاوی پاکتی که حاوی ۴ بلیت است که بتوانند با خانواده سفر فرهنگی بروند، برای تعدادی از دانش آموزان درنظر گرفته شده است.

رضا میرکریمی در این نشست همچنین اعلام کرد: «اولیور استون» کارگردان مطرح سینمای آمریکا مهمان ویژه جشنواره جهانی فجر خواهد بود.

همچنین ستاد برگزاری  سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر اسامی داوران این دوره در بخش های «بین الملل»، «جلوه گاه شرق»، «فیلم های اول»، «نتپک»، «بین الادیان» را به ترتیب زیر اعلام کرد.

داوران بخش بین الملل: 

یوآنا کوز-کراوزه (فیلمساز) از لهستان، میلچو مانچفسکی (فیلمساز) از مقدونیه، دیمیتریس آتانیتیس (فیلمساز) از یونان، آدور گوپالاکریشنان (فیلمساز) از هند، جیووانی اسپانیولتی (منتقد و مدرس) از ایتالیا، محمود کلاری (فیلمبردار) از ایران و مریلا زارعی (بازیگر) از ایران.

داوران بخش جلوه گاه شرق: 

عمار جمال (فیلمبردار) از عراق، فرهاد اصلانی (بازیگر) از ایران، سالومه دموریا (بازیگر) از گرجستان، احمد بویاجی اوغلو (منتقد و تهیه کننده) از ترکیه و سوهان پانشا (تهیه کننده) از مالزی.

داوران فیلم های اول: 

ویرا لانگروفا (مدرس) از جمهوری چک، بَرمک اکرم (کارگردان) از افغانستان و نوید محمدزاده (بازیگر) از ایران.

داوران نتپک:

 آندریاس اونگربوک (منتقد) از اتریش، رامان چاولا (برنامه ریز جشنواره) از هند، حبیب احمدزاده (نویسنده) از ایران.

داوران بین الادیان: 

والری دِمارناک (منتقد) از فرانسه، توماس کرول (مدرس) از آلمان و حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری (مدرس) از ایران

بخش «جلوه گاه شرق» سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ایران امسال میزبان سه فیلم بلند داستانی «اردک لی» به کارگردانی «بهروز غریب پور»، «آستیگمات» به کارگردانی «مجیدرضا مصطفوی» و «پاسیو» به کارگردانی «مریم بحرالعلومی» است.

ف ا / ن ذ

نظر شما
ارسال نظر